Ніна Олександрівна. До ювілею.

24 Гру

DSC_0731

 

У консерваторії моїм педагогом і наставником була незабутня Олена Іванівна Мурзина. Але без Ніни Олександрівни Герасимової-Персидської багато чого в моєму житті склалося б інакше. Починаючи зі вступних екзаменів до Консерваторії, де під першою п’ятіркою красувалося впевнене “НГер”. Далі озвучування знайдених нею кантів для Людочки Івченко на захисті диплому і для маститої Онисії Яківни Шреєр на вечорі спогадів. Ще спонтанні співи партесів із хрестоматії  на першому курсі – через гаряче бажання хоч якось вхопити зникомий пласт хорової культури, який звучав у чужинських хорах якось не так, а у нас не звучав тоді зовсім…

А на старших курсах – невимушений плин її лекцій з історії ренесансної поліфонії. Її бажання заохотити нас до “іншого” музикознавства й широких наукових конференцій… її “задача высшей школы – не научить ЧТО, а научить КАК” та “не нужно бояться кражи идей. Идеи валяются под ногами”… Її “мошенница, почему же Вы не посещаете индивидуальных занятий?” и “да что же это такое? Бездельники! Занятия идут, а они задрали хвосты и умчались в Ворзель!”, і далі примирливе мур-мур, бо втікли ми на міжнародну конференцію, і вона не могла того не оцінити, і все ж “Задерацкого придется законспектировать и семинар по полифонии Стравинского все-таки сдать”… І завжди, тоді й потім, – величезна поблажливість і щоразу велетенський аванс. І доводилося докласти неабияких зусиль,  щоби той аванс виправдати.

Все то тривало п’ять консівських років, і  з ними, можливо, і скінчилося б… Але зараз я про інше п’ятиріччя. Про шматок мого життя, наповнений українським партесом і вокальним ансамблем “Аутентик”, – той, що стався насамперед завдяки вмінню Ніни Олександрівни тримати в орбіті все, достойне уваги. Перші озвучені нами канти і п’ятиголосне “Тіло Христове”… а далі Ніна Олександрівна дала свої реконструйовані партитури партесних мотетів, плід величезної роботи по зведенню нею поголосників в архівах і сховищах.

До першого нашого виступу Ніна Олександрівна говорила переднє слово, говорила хороші слова не раз іще потім. Щоразу – її аванси, щедрі аванси, яких не можна було не брати, натомість згодом доводилося віддавати, а значить – працювати на достойне й досконале звучання. Повага до меншого, слабшого, молодшого, такого, що росте й розвивається, відчувалася в усьому: в її звичці вставати назустріч тобі і відповідати на всі питання абсолютно серйозно без найменших кивань на вік і досвід. А ще в її неослабному і одвічно молодому бажанню дивуватися й милуватися всьому: свіжим юначим голосам, екзальтованим риторичним фігурам, хорошій акустиці, двадцятилітнім моїм студентикам як на підбір однакового зросту…

 

25630755_1505799729509723_578916764_n (1)

дорогоцінний автограф. Ноти, дані нам Ніною Олександрівною.

“Кто это поет? – Да никто!” – ці її слова про партеси і канти стали для мене дороговказом. Зараз коли бароковий спів звучить уже щільним конгломератом, заслужено посідаючи достойне місце в хоровому репертуарі, я щоразу згадую, що з нашим маленьким ніжинським Аутентиком ми були першопрохідцями. І найпершою ту свічку запалила Ніна Олксандрівна. Тут величезну подяку складаю також і Тетяні Олександрівні Бондаренко і її ідеї стильового сольфеджіо, яка дозволила виховати отих співаків так, щоби потім з них видобути незлецьке аутентичне інтонування. А також Ірині Олексіївні Чижик, чиє кропітке прочитання тексту моєї дисертації (якої теж не було б без партесів, Ніни Олександрівни та Аутентика) стало ще одним підтвердженням: все було правильно, вчасно і склалося так, як треба.

 

DSC_0739

Ніна Олександрівна і Тетяна Олександрівна на докторському захисті ЮІ.

Advertisements

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out /  Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out /  Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out /  Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out /  Змінити )

w

З’єднання з %s

%d блогерам подобається це: