Кривенко

27 Січ

Микола Григорович Кривенко, мій прадід, репресований влітку 1938 року, розстріляний восени тоді ж, реабілітований 1958 за відсутністю складу злочину. Коли на початку червня взяли сусіда і товариша, начальника руднику ім. Карла Лібкнехта м. Кривого Рогу, прадід промовив: значить, я наступний. У вересні з Дніпропетровської пересильної тюрми передали прохання: зберіть теплі речі. Спалахнула надія. Зібрали. Передали. В той час, як виявилося, прадіда було вже розстріляно, і куди поділися речі, невідомо.

Тьотя Юля показує мені старі фото. Глибока зручна софа. В кутку – Микола Григорович, у гарному костюмі і при краватці. Сидить невимушено, дивиться в об’єктив прямо, піджак розстебнутий, нога на ногу, руки вільно складені на коліні. Схожий на Пастернака – високий лоб, назад зачесане волосся, повні губи. Я вам скажу, що бачила багато фот, на яких сидять розгублено-бикуваті криворізькі інженери – міцно стиснуті губи, налякані очі, мішкуваті піджаки. Мій прадід не такий.

Поряд теща і дружина, обидві породисті єврейки, теща набагато стрункіша і виразніша за Клару Мойсеєвну. Між ними мала Валя, моя остання бабуся, якій зараз 93 і яка вишиває й читає газети. А ззаду Кривенкова порода – Юра і Зоя. Моя бабуся, Зоя Миколаївна. І Юрій Миколайович, двоюрідний мій дід, тьоті Юлін батько, дуже схожий на Миколу Григоровича.

Фото датоване січнем 1937 року. Ось-ось бабуся стане Валігурською. В січні 1938-го вже народиться моя тьотя Аня. А в червні  тридцять восьмого заберуть Кривенка. У мами, у тьоті, і в мене теж, – ніколи не буде діда. У жінок роду Кривенко – не буде власне Кривенка…

Трапилася сьогодні така відверто-гірка стаття Яна Блонського на Zaxid.net. клікніть, якщо цікаво, http://zaxid.net/news/showNews.do?yan_blonskiy_bidni_polyaki_divlyatsya_na_eto&objectId=1081499. Про поляків і Голокост, про співпровину і співгеноцид. І польських, і єврейських питань у моїй сім’ї чимало. Но нині не про це.

А про те, що не дає мені спокою. Хто доношував теплі речі мого прадіда? Хто позаздрив на вбрання небідного і непростого чоловіка? Хотілося б думати, що то був якийся Ваня ілі Фєдя с Рязані. Але пану Блонському, з усього видно, теж хотілося б говорити, що у масових звірствах проти євреїв у Польщі винні єдино Ганси і Фріци.

Не випада. Пан Ян каже гірку правду. Так само і тут годиться визнати, що та трійка, яка швиденько засудила була в Дніпрі мого діда, там само пішла додому, підвечеряла харашо борщиком і вареничками. І лягла спати.

І цілком навіть можливо, що говорили з жінкою й тещею хоч і суржиком, але українським.

таке

ось реабілітаційний лист:p_20170107_173030

Одна відповідь to “Кривенко”

  1. mamache Січень 28, 2017 at 8:37 am #

    чомусь не вставляється посилання

Залишити відповідь

