Follow the White Rabbit: нове життя класики

30 Mar

Виявилося непросто зробити блоговерсію Білого Кролика. Кому забагнеться повного тексту, я приліпила унизу.
Перше. Ролик Skittles цікавив мене давно.
Друге. До «Міфологій» Ролана Барта я повертаюся час від часу. Мені хотілося б так писати, як він.
Ну, і третє. Що далі, то ясніше: реклама стає видом мистецтва.

Skittles: що менше глузду – то більше позитиву. З англійської перекладається як «дурнички» або «фігнюшки». Усі ролики, включаючи вірусне легеньке порно, викладені на YouTube. Яскраві і веселі драже, прикольна реклама з присмаком еротики, taste the rainbow – а спектр річ максимально широко трактована.

Смішно і прикольно. Але розгляньмо такий кунстштюк уважніше, адже закон, коли він вірний, то вірний на будь-якому матеріалі. А отже, закони мистецтва діятимуть і тут. А це найперше закони асоціацій і конотацій.

Білий Кролик – насамперед «Аліса в Країні Чудес» Керролла, провідник в інший світ. А ще тату у вигляді кролика на плечі дівчини, за якою піде Нео у культовій «Матриці» – піде, щоб зустрітися з людьми з іншого світу. Білка з червоними очима (хоч насправді червоні очі бувають якраз у кроликів-альбіносів) із нової повісті Наталі Рубанової «Анфіса в Країні Чудес», творі, де постсовкові реалії химерно вплетені у подорож головної героїні по Книзі Мертвих.
Посередництво – перша функція Кролика. Друга – обман: вуха кролика виглядають «вуха стирчать» з циліндра ілюзіоніста. Обидві функції близькі: Кролик одночасно і «той» і «цей», і «правда» і «лжа», «не только ценный мех, но и…».
Ще супервідомий дитячий мультсеріал «Ну, погоди!» та голова кролика як символ журналу Playboy – щоправда, герой сірий. Кроляча лапка – амулет малих дітей, а також акторів і творчих людей. Жіночий варіант суперзлодійка White Rabbit ворог Спайдермена. У композиціях Jefferson Airplane та Marilyn Manson шлях за Білим Кроликом – психоделічні мандри. У кількох комп’ютерних іграх Білий Кролик допомагає перейти на черговий ігровий левел.
Нарешті, «Білий Кролик» Мері Чейз: літній утомлений війною та життям чоловік вигадує собі друга – гігантського білого кролика Гарві. А його сестра та племінниця намагаються упекти старого до психушки – знайомий мотив…

La Traviata Джузеппе Верді мала спочатку досить нещасливу сценічну долю, бувши поставлена 1853 року у венеційському театрі La Fenice. За сюжет правила п’єса Олександра Дюма-сина, дуже автобіографічна. Паризька куртизанка і представник дрібної провінційної буржуазії: типовий мезальянс, з якого ніяк не могло вийти щасливої історії кохання. Епатуюча назва. Замість історії чи міфології – сучасність, повсякденні костюми і зачіски, злободенні суспільні проблеми, смерть від туберкульозу –наскільки яскравішою виглядала загибель від кулі чи шпаги
У ролику Skittles звучить Застольна пісня з першої дії «Травіати», блискучий дует головних героїв. Libiamo, libiam ne’ lieti calici // Che la bellezza infiora («Вип’ємо за веселі прекрасні очі»). Але від Кролика ми чуємо «я-яяяя –ях-ях-ях-я-яяя»… Це карикатура на bel canto – окремі звуки, відсутність довгого дихання, фальшиві ноти, незмикання – і серед цього вокального непотребу сріблясті справжні белькантові звуки. Далі Кролик співає вже в клітці («Соловей» Андерсена), а далі під проливним дощем виголошує кульмінаційний пасаж – і знову заводить спочатку.
Маленька, ду-у-уже маленька трагедія. «Джинсовий» отримує насолоду подвійну: позбувшися набридлого кроля, смакує фруктові драже з виразом happy consumer. «смугастий» герой обманюється, більше того – потрапляє в ситуацію неможливості повернення. Проміняв Skittles на чудо-тваринку – і в результаті не отримав ані тваринки, ані чуда, ані цукерок.
Але оперний слід – не тільки Застольна. Маємо в ролику кілька локацій, що відповідають тим чи іншим оперним ситуаціям. Центральна сцена відбувається в спальні («Пікова дама», «Демон»). Це дует, а обрамлюється він двома «квартетами». Перший представляє всіх учасників дії – «джинсового» і «смугастого» хлопців, Білого Кролика і пачку драже Skittles. У процесі розвитку відбувається зміна партнерів, вірніше, обмін-обман у парах (бал у Ларіних з «Євгения Онєгіна» Чайковського), зав’язка інтриги. У фіналі теж квартет, що розпадається на дуети: пара «смугастий» – Кролик під дощем заглядає у вікно, інша пара «джинсовий» – Skittles саме отримує насолоду в теплій яскраво освітленій кімнаті. Драма наростає («смугастий», між іншим, міг би прозаїчно постукати у двері). Уся сцена – і гроза з дощем, і ревниве спостерігання за нічого не підозрюючою парою – нагадує фінал з «Ріголетто» Верді, тільки Джильда слідкує за діями віроломного коханця крізь шпарини у стіні, зробимо поправку на капіталістичні реалії.
Вибір зроблено, вороття немає. Але замість трагічного фіналу згідно з законами реклами з’являється пекшот: зображення продукту, пачки Skittles і слогана кампанії «Тaste the rainbow». Трагедія перетворюється на карнавал, романтика – на постмодерн, високе – на низьке, величне – на смішне. Як і належиться в житті.

Я свідомо знаходжуся в кільватері Бартового «S/Z» та його ж «Міфологій». Аналізуючи різні культурні прояви, Ролан Барт конструює міфологію сучасного суспільства, підіймаючи архетипи і фіксуючи «неотипи» так би мовити. Створюється міфологія Skittles: diversity, життєдайність, веселість, здатність до перетворень, можливість втручання у хід подій тощо – проартикульовані винятково засобами мистецтва. А отже, саме мистецтво-знавця тут і потрібно.

ПОВНИЙ ТЕКСТ

Відповідей: 2 to “Follow the White Rabbit: нове життя класики”

  1. Ольга Червень 30, 2012 at 3:04 pm #

    заінтригована, незважаючи на повний аврал по прийому, понаскачувала собі БАРТА і “серйозно” готуюся до “розмови”, бо втяла, що сили ну дууууже нерівні. Слідкую за поновленням сторінки і не перестаю дивуватися, і коли Ви стільки всього встигаєте?

    • mamache Червень 30, 2012 at 4:54 pm #

      ггг, Хвала Господові, уже кілька років не маю авралу по прийому – ні повного, ані жодного. тому й пишу у своє задоволення.

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s

%d блогерам подобається це: