тиждень: музичні враження-2

18 Mar

1.
Тиждень, що пройшов під знаком Опери. І її привиду в рекламному ролику Skittles, що одержав нагороду в Каннах у 2006 році:

Мене цікавило все: скільки з опитаних мною людей знають, що саме співає кролик; що вони знають про рекламу Скіттлз; в які асоціативні ряди вписуються кролики; що містить у собі італійський текст Застольної пісні з “Травіати” Джузеппе Верді; чому в старих її радянських записах такі повільні темпи… і ще тисяча “чому”…

Адже Ролан Барт, під знаком якого я прожила цей час, проголосив “смерть автора”. І неважливо, отже, що той, хто створив ролик The Singing Bunny, чи ті, хто є цільовою авдиторією Skittles, – здебільшого зеленої гадки не мають про brindisi, Верді, театр Ля Феніче, Барта чи, не дай Боже, деконструкцію і Дерида. Арт-продукт відбувся; він живе своїм життям, входячи у численні зв’язки, продукуючи безліч коннотацій та асоціацій, видобуваючи архетипи з колективного несвідомого і породжуючи нові смисли. Я зараз намагаюсь про це все написати – а “цього всього” дедалі більшає, добре, що воно не хаотичне – а якось внутрішньо системне…
…і наразі я кручу його в руках як котушку з нитками, шукаючи кінчика.

А для тих, хто хоче порівняти Співаючого Кролика з оригіналом, – найкраще, як на мене, виконання Застольної. Повірте, я переслухала їх не порахувати скільки. Яке філігранне володіння дрібною вокальною технікою, яка неперевершеність бельканто, яка чистота і бездоганність!
Фільм-опера 1968 року. Режисер Маріо Ланфранчі. В ролях: Віолетта – Анна Моффо, Альфредо – Франко Бонізоллі.

2.
Щойно розпочатий і похапцем закритий “Вечірній мед” Костя Москальця. Прочитала вісім сторінок і заплющила очі. Бо там стільки музики і звучань, що можна втопитися, а я зараз не можу. Трохи, трохи згодом, я закінчу із білим кроликом і візьмуся за це.
І все ж:
Поверхом вище дівчина грає на флейті. Вона сліпа і не ходить до школи, а флейту купили недавно “O Меnsch, bewein’ dein’ Sünde groß”, і вона оплакує його невидющими очима, незримими звуками, надвечір, – а там сиплють сніги з молочно-свинцевих і пурпурових хмар, і я не знаю, як її звати.

Тут горить свічка, там грає флейта, а по суті, це одне і те саме, просто вогонь стає голосом, так, як civitas terrena перетворюється в небі небес на civitas Dei.

Навіть у цьому куценькому відтинку я багато про що знаю теж. Про те, що звучання флейти в нижньому регістрі має молочно-білий, а нагорі – свинцевий колір. І вогонь стає звуком, а звук вогнем, тобто може бути гарячим – а значить, і холодним. Свинцево-холодним.
І здогадуюся, що царство Боже – то молочно-свинцеві звуки, о так.
Дівчина грає на флейті мелодію протестантського хоралу “О людино, оплакуй свій смертний гріх”, ми говорили про це з Костем недавно, згадуючи його давніші тексти і “Гру в бісер” Гессе, шукаючи у Себастіана Баха тихі кроки смерті і смиренне очікування на неї, знаходячи відповідників до органних прелюдій фа-мінор і сі-бемоль мажор. Гарна вийшла розмова. Я повертаюся думками до неї весь час. Як і до Баха.

3.

Нарешті, жарт. Незлий кавер “Камеді Клаб”, навіть за умови мого більше ніж спокійного ставлення до такого роду розваг охлосу. Але поєднання непоєднуваного, шансона і джазу, блатних текстів і блюзових тонів справило немале враження.

Непогано. Пробачимо дівчинці відсутність власне джазового вокалу, це не так просто, повірте. Решта справді прикольна.

Залишити відповідь

