З нами Бог! Хрещення

19 Jan

Сніг рипить під ногами. На Богоявлення Господнє служба у храмі починається рано-рано, доспівується частина вечірні, а тоді вже святкова літургія і водосвятний молебен.
В усьому різдвяному циклі є кілька розкішних піснеспівів. Серед них найбільше люблю “З нами Бог” – за його неспішну урочистість, за непохитну віру у Христа між нами, за святкову просвітлену гімнічність.
Сі-бемоль-мажорний “С нами Бог” Степанова у нас завжди співав Григорій Пименович, наш незабутній бас. Я багато згадую про нього, і співи Водохрещі теж тісно з ним пов’язані. Починаємо з хорового заспіву, такий спосіб виконання називається у практиці епіфонним:

С нами Бог! Разумейте, языцы, и покаряйтеся, яко с нами Бог.

І тоді вже тихенько повторюємо в нижчому регістрі: Яко с нами Бог.

І починається справжнє свято. Пименович надягає окуляри, о, ці незабутні бабусині окуляри з ниткою замість однієї дужки, відкриває зошита і возглашає — саме так, м’якою атакою входить у спів, і спів починається ніби здалеку, велично і молитовно:

– Услышите до последних земли…

На цих словах мені завжди мороз біжить поза шкірою, і холодно, і жарко водночас. Це мусять, я вірю, просто мусять почути всі до останнього.

– Яко с нами Бог… – відповідаємо.

– Могущии, покаряйтеся…
– Яко с нами Бог…
– Аще бо паки возможете, и паки побеждени будете…
– Яко с нами Бог…
– Страха же вашего не убоимся, ниже смутимся…
– Яко с нами Бог…
– Господа же Бога нашего, Того освятим, и Той будет нам в страх…

На останніх словах Пименович піднімає трохи вище, статечно зупиняється ніби для обдумування останнього тезису — і кінчає строфу.
І знову наше “С нами Бог”, і хочеться плакати і сміятися, і я, світська взагалі-то людина, що лиш читала про молитовний екстаз, відчуваю: ось який він, захват молитви, відчуття щастя, що підкочується під горло.

А одного разу у Василівській я співала це сама. За Пименовича. Вийшло як хлоп’ячий дискант, і хор прислухався і теж якось відійшов на задній план, і золото сурм перетворилося на срібло валторн. І був тільки один голос, наче і не мій зовсім.
Незабутньо для мене. Одне з моїх найсильніших музичних переживань.

Відповідей: 2 to “З нами Бог! Хрещення”

  1. Костянтин Москалець Січень 19, 2012 at 6:21 pm #

    останній абзац взагалі дивовижно гарний; хлоп’ячий дискант – це в ангелів…

    • mamache Січень 19, 2012 at 8:36 pm #

      Кажу ж, у мене було відчуття, що це і не я зовсім. що це хтось інший – і щось у мені.

Залишити відповідь

