Передноворічне

31 Dec

Схожа зима була одинадцять років тому. Тепла-тепла. Моя шуба провисіла у шафі, і ніяк було провітрити цю шубу. Тепло було і в ірпінськім домі — бо в нашій колишній ніжинській квартирі було завжди холодно.

Як їхати електричкою з Києва — якраз після мосту через Ірпіньку по правім боці починається і тут-таки несподівано уривається хитренька вуличка. На ній “садиби соціалістичного типу”, такі ж нудні і невиразні, як в усьому передмісті. Подвір’я наскрізь “прострілюються” з вікон електрички. А коли стоїш у дворі і проходить потяг — доводиться замовкати й вичікувати, бо все одно нічого не чути.
Втім, будинок з білої цегли вибивається з ряду. Він кубічної форми. І в ньому величезні вікна – як вітрини, без фрамуг і кватирок. У темряві вони світяться, нагадуючи НЛО. Місяць уповні заглядає просто в кухню — я відмічала кількість повних місяців, прожитих у цьому будинку. Їх було 13.
Домік стоїть в акурат під Будинком творчості Спілки письменників. У місцевих зветься “пісатєлі”. З “пісатєлямі” дещо пов’язане — зокрема водогін, “у нас вода с пісатєлєй”.

Коли ми винаймали його, моя гадка була така: я поживу тут певний час і вже тоді остаточно скажу — я ніколи не буду або завжди буду жити у приватному будинку. За два тижні зрозуміла: житиму завжди.
Так воно тривало. Тимчасом насувався Новий 2001 рік. Новий тиждень, місяць, рік, століття, тисячоліття. Студенти питали мене, пересмикуючи плечима: “як Ви думаєте, шо воно буде?” Я ж тоді читала французьких медієвістів, і серед усього нарис про дожидання Європою 1001 року — авжеж, християнська спільнота вже таке проходила і теж заглядала за пруг — що воно буде? А ще у нас уже добре йшла “Арт-панорама”, в якій чи не половина була присвячена найрізноманітнішим підсумкам і прогнозам: Фукуяма, Кримський, Тоффлер… і я все то читала і перекладала, і теж купалася в цьому, бо мої підсумки тисячоліття були в основному підведені – дисертацію захищено, водійські права здобуті, сім’ю перекинуто в Київ уже повністю…

О дванадцятій ми відкоркували шампанське. Я вийшла на кухню за якоюсь стравою. У вікні по колії тихо-тихо, повільно-повільно тягся навантажений поїзд. Так вона мені й залишилася, унаочнена ця метафора: ми ждемо дати, межі, точки — а поряд цю точку поволі хтось долає, цілком можливо, що й забувши, яка зараз знаменна хвилина. Йому не до межі: він дивиться на приборну дошку, на станцію і людей попереду, а далі – уперед: роз’їзди і переїзди, ліси і поля, і путь, довга-довга…
Ще за 10 хвилин стався сюрприз. У “пісатєлєй” почався салют. Справжній, гарний, різнокольоровий, на який того року нам не вистачило грошей. Ми дивилися салют із величезного вікна, так близько, ніби у власнім подвір’ї. І це було фантастично, і це було на шару — як і вода. І тривало довго, мені здалося — вічність, і не було в моєму житті кращого салюту над оцей, який означав, здалося мені, гарний і яскравий відтинок життя попереду.

…А за кілька днів студенти ділилися розчаруванням: я так ждав, а воно нічого і не сталося, і навіть сніг не випав! А я слухала їх і думала, як завжди, про інше: про відносність абсолютних дат і про абсолютність відносних. Про те, що в житті немає чіткої границі, а є тривалий момент переходу, і тобі здається, що ти ще тут, а ти вже там. Ти гадаєш, що швиденько перескакуєш – а сам перекочуєшся, і то поволі, так поволі, що цього не помічає ніхто…

А точні дати в історії що ж? Хіба що матеріал для констатації співпадінь. Яких не буває. Про таке я теж люблю писати. Я ж пісатєль.

Відповідей: 3 to “Передноворічне”

  1. Костянтин Москалець Січень 1, 2012 at 9:51 pm #

    скажу як пісатєль пісатєлю: дуже полюбив цей блог, таку рідкісну в ці підлі й скупі часи душевність і щирість; щастя, успіхів, натхнення в Новому році!

  2. mamache Січень 1, 2012 at 10:09 pm #

    Оой “спалахує й червоніє”

    ну та втім. шо підлі часи, то підлі. Вам теж усього найкращого. і побільше писати – бо я вже Вашого блога углиб читаю. дійшла до того момента, де Ви остаточно вибрали Вордпрес. Онде я вже.

    Тримаймося, Костику. Вони нас не перебудуть, ці часи. Швидше ми їх перебудемо.

Залишити відповідь

