День Пам’яті

26 Nov

Є таких кілька днів у році, коли тра поставити свічку на вікно. Вдома знають: я ставлю їх у поминальні дні і на різдвяні свята.
І сьогодні ставитиму. Великого офіційного свята у країні не є. І не треба. Офіціози набридли усякі: ви мо забули про ющенків калиновий гай на схилах Дніпра в ушанування Голодомору? Забули – так я нагадаю: кругленька сума викинута була на це, а саджанці тиче в землю наприкінці листопада хіба повний йолоп. Ви його бачили потім, той гай? Чи чули про нього? Але ж які широкомасштабні всеукраїнські заходи!..

Ні, я не “за”. Я “проти” – проти будь-яких офіційних святкувань і вшанувань, як і проти нехтування ними. Маятник хитнувся – ясно кожному. А між тим, воно повинне осісти кожному на дно душі – усвідомлення того, що наша земля втоплена у горі і стражданнях. Відчуття, що стало мені в горлі під час волинських мандрів, коли недалека історія отак-от піднялася й стала перед очі…

Принагідно я хочу нагадати про голод 1946-47 років. Менш відомий, і не Голодомор нібито – ну, в контексті сьогоднішньої національної парадигми. А від чернігівських селянок я чула не раз і не два, що цей голод був жахливіший за попередній. А Ліда Мусіївна, вчителька моя у молодших класах, розповідала, як цугом ходили жебраки, і дідусь один прийшов пухлий такий, нібито товстий, вони, діти, винесли йому молока, він зробив ковток, сів під тин і помер у них на очах. І Галина Яківна, колежанка моя по церковному хорові, розповідала, як навесні 47-го дожидали квітіння липи, обривали цвіт, товкли, підмішували шось там і пекли такі оладочки. Вона дуже незлобива жінка, розповідає мені це і блаженно мружиться: яке ж воно здавалося добре!

А мама говорить: голод 46-48 років захопив не тільки село, а й місто. Україна вижила на кукурудзі; у кожному домі була тертушка, обов’язком дітей було тертя качанів, з яких харчувалися і люди, і худоба. Кукурудза тобі й каша і хліб – малай називався кукурудзяний хліб, і каша відповідно малаша, а ви думали?

А ще моя прабабуся Варвара Павлівна Лучник смажила сємачкі і пиріжки з горохом і продавала; тим і виживали. І не просто виживали: раннім ранком, згадує мама, заходили по нас у школу малі Полусмяки, голодними очима дивилися, а тут снідати – і бабушка тиче сусідським дівчаткам по пиріжечку. Валігурські вважалися не злидні вже, бабуся моя працювала, пенсію за померлого чоловіка отримувала якусь, шили-перешивали собі самі, кози тримали, козенята в хаті ростили, курі там, качки – багачі!

Утім. Я за якусь вищу, абсолютну справедливість. Не треба перебільшувати і не треба применшувати. В Україні не зайве свічки ставити хоч щодня; наша земля, зрештою, по коліно кровію заллята і трупами загачена – з усіх воєн, різанин, голодоморів, Бабиних Ярів, битв за Дніпро, колективізацій, депортацій, репресій, повстань, партизанщини, шахтових аварій, підліткових розборок…
Зрештою, це мій блог. Пишу, що думаю.

Залишити відповідь

