Volyn stories: Любомль, околиці і “українське питання”

12 Nov

Містечко на 10 тисяч жителів поблизу польського кордону. Приємне враження і милий серцю краєвид. Роблю таке ніби репортаж із коментарями. А що із чим пов’яжеться – це вже як зорі стануть. Наразі, починаючи писати, не знаю сама, чим закінчу. Отже:

Георгіївська церква. Закладена 1264 року князем Володимиром Васильовичем, приблизно до того часу відноситься і перша згадка про місто.

Троїцький костьол. 1412 рік. Вважається найдавнішим у регіоні (раніше, щоправда, я те саме читала про костьол в Олиці). Закладений за часів перебування Владислава Ягайла. Нині вигляд обдертий, але служби таки відбуваються, я бачила похорон (мені здалося, втім, що у костьолі порядкує православна община, не буду стверджувати).


А ось цікава штука. Синагога у Любомлі. 1521 рік. Одна з найстаріших на Волині. Єврейська община до війни була однією з найбільших у регіоні. Під час війни у Любомлі було гетто, в якому 1942 року розстріляно біля 5000 осіб (порівняйте з загальною кількістю населення).
А після війни синагогу було розібрано – за рішенням радянської влади. Нема людини – нема питання. Нема євреїв – нема синагоги, чи якось так…


Ще одна сторіночка історії. 18 століття – містечко передається графам Браницьким. На фото – вцілілий південний флігель палацу Браницьких (нині там ДЮСШ, судячи з вивіски, але справи кепські, як бачите).
Франциск Ксаверій Браницький, хазяїн палацу, – коронний гетьман польський і російський генерал. Відоме ім’я: це йому належала також Александрія під Білою Церквою, улюблене наше місце відпочинку; це його дочка Катерина Ксаверіївна була потаємним коханням Пушкіна а далі дружиною Воронцова; бачте, як сходяться кінці…


…а це просто я сфотографувала хату біля південного флігеля. У Любомлі все дуже близько: костьол, церква, старе городище, братська могила радянських солдат, пам’ятник воїнам УПА, рештки палацу Браницьких і отакий-о домік…


Це під Любомлем Машівський бір, дуже мальовниче місце, ми тут ночували якраз під мій день народження. Гарно і привітно, навкруги ліс, усередині штучне озеро з рибкою. Персоналу багато. І дуже чисто – з огляду на мізерну платню; а куди подітися, кажуть дівчата, роботи в місті нема, коли хто й живе, то тільки з митниці.


А це правдиві лебеді на правдивому озері за кілька кілометрів на північ. Село Згорани. Озера тут гарні, нічим не гірші за Шацькі. І озеро просто в селі, розкидай намета і ставай, що багато хто і робить. Бо Шацькі озера не задурно: нас перепинило кілька мордяк, екологічна міліція, яка зажадала бабла за вхід у Провалля, тобто у Шацький заповідник.

А це південніше, під Ладинню, по дорозі на Устилуг. І серце мені мре, коли я читаю, що 1943 року тут відбувався великий бій між загоном УПА ім. Богуна і партизанським підрозділом С. Ковпака. Абсолютно братовбивча сутичка, комусь, очевидно, дуже вигідна, і в цьому страшному тиглі, яким стала на початку 40-х років Волинь, на жаль, неуникна.
Дивлюся в Інеті польські матеріали. Читаю протоколи УПА. Переглядаю опубліковані архіви НКВС. Люди, то страшно, всюди фото, а на них понівечені тіла – жінки, діти; під одними підпис – польські жертви, під іншими – українські, дехто взагалі вже сумнівається, чи це бува не кадри пропагандистських фільмів.

І нема на те ради. Земля горіла під ногами – це одне зрозуміло. Чудова земля, на якій стільки води, що зелень стоїть свіжою до кінця липня. І навіть аж важко усвідомити, що тут по коліно крові.
Минають роки, і вже ніхто не хоче про це згадувати. Можливо, це і правильно.
Можливо.
…але у поляків лишається “польське питання”, каже Чеслав Мілош. Чому, ну чому більшим і сильнішим державам немає до нього діла?
…але чомусь гризе мені серце розпач і “українське питання”. І відсутність відповіді: що означає “прощення”? Я, мабуть, погана християнка, але мене з дитинства мучило: ну добре, ти кажеш “пробач” і відвертаєшся. А я? Куди я подіну оте все, що сталося?
Не знаю, любі мої. Якось дуже особистісно я сприймаю цю трагедію. Куди подіти те все, я поки що не знаю. Тому просто ділюся.

Залишити відповідь

