Пиріжки

30 Nov

Тьоть Зіна вже чекає на мене: Лєна, бери хвартушок, ставай пиріжків нажаримо. Наробимо бистренько та й поїмо з молочком.

Це я люблю. Люблю робити пиріжки, люблю тьоть Зіну і її кухню, запах солінь і консервації, який не вивітриться з шахтарських домівок уже ніколи. Для тіста тьоть Зіна виймає чималеньку емальовану миску. У моєму старому «Домоводстві» писалося, що місити тісто треба на дошці: просіяти борошно, зробити заглиблення і туди вже рідкі компоненти. Та я не люблю на дошцборошно розсипається навсібіч, «у нашої Христі і голова і ще шось в тісті», казала бабусічка. Борошна треба всипати «на око», може, склянки три, соди трохи менше як чайну ложечку, її просто в борошняній ямці гасимо оцтом. Туди ж одне яйце, солі дрібку і кислячку зі склянку. Якщо кефір або сметана – можна й це, навіть якщо вони добряче перекисли. Моя бабуся казала – добре навіть на сирі замішувати, тісто виходить м’яке, а рідини вистачить тієї, що від яйця.

Можна ще влити олії – тоді тісто не прилипатиме до рук. Із цієї нехитрої суміші замішуємо тісто, таке шоб м’яке, некруте, кажуть – «молоденьке». Для вареників тісто мусить бути крутішим, та про вареники не тута, не тута… Із тьоть Зіною ділимо функції і місце на кухні: мені робити пиріжки, їй – «до мартену»: смажити на сковорідці.

Відрізаю шматочки з яблучко, трохи підсипаю борошном, розкачую завбільшки з блюдечко, на них викладаю начинку, це тьоть Зіна вже з ранку постаралася. У цих краях сама ходова – картопля зі шкварками й цибулею, «потрібка». Це найдешевше, що може бути взагалі, до того ж – просто, смачно й ситно. Узяв у руку – та й їси.

Для брання пиріжків у руку з дитинства пам’ятаю справочнік з гірничих машин і механізмів. Це були надзвичайно корисні справочнікі: у похмурих грубих томах було багато сторінок, із яких згодом робилися хвунтики для сємачок і обгортки для пиріжків. Оттак накладаю начинку; покласти мало – буде тістяник, на тарілці залишаться кусанці. Покласти багато – теж погано, бо вилазитиме через шов. Загортаю пиріжок, защипую акуратно, викладаю на стіл шовчиком униз. А тепер увага, ще треба розкачати його, аби був такий плаский і тоненький. Правильний криворізький пиріжок виходить такий завбільшки з чоловічу долоню, і довгастої форми. Ще можна наколоти його виделкою в кількох місцях – це вже тьоть Зіна на сковорідці прямо зробить, тоді пиріжечок краще прилягатиме до сковорідки і просмажиться рівномірніше. Мо’хто інший любить, щоб були пухкі пиріжечки – тоді навпаки, зробить його меншим і повнішим, і не розкачує скалочкою вже зліплений.

Отак бистренько й пораємося. Тьоть Зіна не робить сильного вогню, сковорідка не димить. Час від часу накриває кришкою, тоді відкриває, перегортає швиденько вилочкою. Готовенькі викладає у миску. Цілу гору. Бо зараз ми, троє дорослих і дитина, сідаємо їсти. З молоком, хто як любить, зі свіжим, я люблю з кислим.

Тута стоп. Крім їжі, пиріжки ідеально підходять для під’їдання. Це не одне і те ж , коли хто не знає. Під’їдати – це схопити щось у передочікуванні чогось більшого – обіду, дня народження, весілля, зараз, мовляв будемо їсти, а поки шо під’їмо. Під’їдають діти в очікуванні гостей; під’їдають мами за дітками, шоб не пропадало, під’їдають перед роботою, у перервах і ввечері, якщо лишиться. Для під’їдань годиться усе, що не треба відрізати чи нагрібати в тарілку, а значить – найперше пиріжки, хапаємо з тарілки, та й подалися у справах… Пиріжки  рівномірного золотисто-брунатного кольору, чималенькі. Щоб швидше вистигли, моя бабуся трохи розламувала, але я так не хо’. Самі вистигнуть, утім, і холодні будуть добрі. Загорнути їх на тормозок – якраз те шо нада.

– Ох і смачно ж, тьоть Зін, – кажу я, кажу щиро, хоч і балувана. А брат мій підтакує: думаєш, чого я отак усе пухну да й пухну? Із пиріжків. А як меблі купляли, Лєнка, – напозичалися грошей, то Тетяна як посадила нас на пиріжки, ото вже наїлися… Чуєте, ма, замотайте мені з собою, я в електричці поїм.

Пиріжки з потрібкою замотувала своїм хлопцям у шахту моя тьотя Аня. Торбу цього добра зі сливами й яблуками передавала бабуся. Пиріжками ж криворізьке шахтарство перебувало безгрошів’я.

О. До речі. У веселі дев’яності я якось прочитала в газеті листа з Сєверодонецька чи з Лисичанська: мовляв, зарплатні не дають, їсти нічого, тож товчемо картоплю, перемішуємо її з вермішеллю і їмо.

Нє, у страшному сні таке мерзенне місиво не могло наснитися моїм хазяєчкам. Тут були – дбайливо розкачані, гарно підсмажені і ЗА ТІЄЮ Ж ЦІНОЮ– але пиріжки. На сніданок із чаєм, на обід із супом, на тормозок із міцним слівцем.

Залишити відповідь

